keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Kukkia ranteeseen

Bongasin tämän jostain Bead'n'Buttonin mainoksesta, ei varsinaisena kaavakuvana. Melko hyvin siitä silti selvän sai. Oikeesti tää olis varmaan kuulunut tehdä delicoista, mutta tein koon 11 helmistä, jotka on hiukan suurempia. Näytti siltä, että ranekorusta tulee liian pitkä, niin jouduin hiukan muokkaamaan ja jättämään jokusen rivin välistä pois. Nää ei olleet kaikki ihan samankokoisia helmiä, niinpä työ ei ole aivan tasainen. Peyotepisto.



4 kommenttia:

  1. Voi mahdoton miten ihana ja isotöinen, minulta jää kyllä tekemättä. Helmetkin niin pieniä, että tuskinpa niitä kunnolla näkisin, vaatii todella hyvää näköä. Tämä on todellista taitoa, tarkkuutta ja kärsivällisyyttä vaativa työ.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin kuolannut tuota jo jonkin aikaa. Delicoista varmaan olis tullut tasaisempi, mutta niitä ei mulla ollut oikeanvärisenä. Tää oli semmonen TNMO -työ, eli tehdään niillä mitä on. Mä nyt vaan olen vieläkin hurahtanut noihin siemenhelmitöihin, vaikka näkökykyni vähän aiheuttaakin ongelmia. En näe kunnolla ilman laseja ja vielä vähemmän lasit päässä ;) Mä sanoisin, että kärsivällisyyttä tuo ainakin vaatii, tarkkuuttakin vähän. Taidoista en nyt niin tiedä kun vaan malli on hyvä :)

      Poista
    2. Taitaa olla nämä pienet helmet sellainen haaste näkemiselle, että niitä täytyy tehdä, vaikka ei kunnolla näkisikään. Monet pitää näkemistä itsestään selvänä, mutta ei se sitä ole. Rajoituksille ei kuitenkaan kannata antaa ihan heti periksi. Minulla ihan sama juttu, laseja olen käyttänyt koko ikäni ja muutakin ongelmaa on ollut silmien kanssa, mutta en vain halua luovuttaa. Ostin pöydällä seisovan suurennuslasin ja se on tosi hyvä apuväline, hyvin näkee pienimmätkin helmet ja välttyy (toivottavasti) virheiltä.

      Poista
    3. Mulla on oikeastaan koko se aika kun olen helmitöitä tehnyt, ollut ongelmia näön kanssa. Mulla on moniteholasit ja se tarkoittaa sitä, että on pakko ottaa lasit päästä kun tekee helmitöitä. Ostin lukulasit, muttei auta. Mulla oli valaiseva suurennuslasi (pöytämalli kans), mutta sen kautta näkökenttä suppeni niin pieneksi, ettei kaikkia helmikasoja nähnyt ja virheitäkin tuli usein. Ja lisäksi siitä pimeni lamppukin, ja varalamppu maksaa jonkin verran! Niinpä palasin vanhaan "nokka kiinni helmissä" -metodiini, se on paras! ;) En kyllä tiedä millaisen vekottimen pitäisi ostaa, että pystyis ongelmitta tekemään noita helmitöitä. Ei niistä kyllä kauaa malta erossa olla :)

      Poista